https://www.youtube.com/watch?v=-9ADWqoVYdI
Karinthy Frigyes: Nihil
Utoljára még elmentem volt szeretőmhöz
És beszélgettem vele a lépcsőházban:
Bementünk, mert kint nagyon fújt a szél
És kemény csöppek estek.Végleg elbúcsúztunk, már nem szeretem:
Aztán lementem a Rottenbiller-utcán
Vettem gesztenyét, de nem tudtam lenyelni
Találkoztam Biró barátommal.Biró beszélt a neo-impresszionizmusról,
Én mondtam: mindent abba kell hagyni:
A művészetnek ne legyenek korlátai -
Se ütem, se vonal, se szín.Vagyis az a művészet, amit az ember gondol
És ha nem gondol semmit, az is művészet -
És ha csak érez valamit, az is művészet
És ha neked nem, hát nekem.És ha neked ez nem képez művészetet
Kedves Ernő: hát akkor nem művészet -
Nem is az a fontos, hogy művészet-e
Vagy sem; - nem az a fontos.És ha ez nem művészet: hát nem az
De akkor nem is kell művészet -
Mert az a fontos, hogy figyeljenek
Az emberek és jól érezzék magukat.Biró dühösen ott maradt az utcán
Én még bementem egy kávéházba:
Akkor egy szélroham jött veszekedve
És bevágta az ajtót.A szélnek mondtam egy gorombaságot
Kávét ittam és olvastam egy lapot:
Valami cikk volt a versköltészet céljáról
De nem egyeztem meg vele.
Ja igaz: a lépcsőházból lejövet
(Még ott, volt szeretőmnél) arra gondoltam,
Hogy most meg kellene dögölni
És kiölteni a nyelvemet.
Most zuhog...
Sokáig nem tudtam,
milyen színű a szemed.
Nem bontottalak atomokra.
Mindig az egészet néztem.
Olyannak láttalak,
amilyennek Isten kigondolt.
Olyannak éreztelek,
s közben ölemben
minden mozdulásod
szívemnek suttogott varázsigéket.
Kint most zuhog.
Gyors, nyári zápor.
A felhők prizmáján
átragyog a Nap.
Ujjam hegyén
bőröd érintésének
hiánya lüktet.
Fáradt vagyok.
Nem lesz több csókunk.
A szivárvány is hazug.
Amit égi jelnek véltem,
csak fénytörés,
de összetört itt minden.
Érzés, álom, a büszkeségem.
Te nem,
csak én vagyok átkozott.
Kint most zuhog.
Gyors, nyári zápor.
A felhők prizmáján
hiába ragyog át a Nap.
Nem búcsúztál utolsó
ajkamba harapott csókkal.
"Le akarom zárni."
Ennyit mondtál.
Hidegen vontad meg
tőlem magad.
Nyüszítettem a fájdalomtól.
Méltóságom törtszárnyű madárként
vergődve válladra ült,
könnyedén leráztad,
csendszobákba űzted,
ahol a falak visszaverik
könyörtelen tekinteted.
Azóta vihar tombol bennem,
azóta zuhog,
és csak a szemed látom.
A szürkészöld szemed.
P. M.
https://www.youtube.com/watch?v=0l2pFKeTFKk
Ma délután az Üllői út egyik mellékutcájában eszméletét vesztve összeesett Zetelaki Zoltán, a népszerű színművész.A járókelők bevitték a közeli klinikára, de ott hiába próbálták a tudomány legújabb vívmányaival - még vastüdővel is - életre kelteni. A jeles színész, hosszú haláltusa után, este fél hétkor kiszenvedett; tetemét átszállították a Bonctani Intézetbe.A Lear király esti előadása e tragikus esemény ellenére is zavartalanul folyt le. Zetelaki késett ugyan egy kicsit, s az első felvonásban feltűnően fáradtnak látszott (néhol szemlátomást a súgó segítségére szorult), de aztán egyre jobban magára talált, s a király halálát már olyan meggyőző erővel jelenítette meg, hogy nyíltszíni tapsot kapott érte.Utána hívták vacsorázni, de nem ment. Azt mondta:- Ma nehéz napom volt.
Az a helyzet, hogy kicsit lemerültem.
Előfordul, hogy az élet egyszerre több oldalról támad, és ilyenkor a megroggyanást is megengedem magamnak, és csak haza akarok menni, és szürkére sikálok minden rózsaszínt, és különben is mindenki bekaphatja, és punktum.
Szóval néhány napig itt most önsajnálat, világfájdalom, esetleg egészségügyi tippek lesznek, mert a szervezet is érzékeny műszer, és az is beriasztott. Tudni illik, ezek ketten, mármint a lélek meg a test tutira leadják egymásnak a drótot.
Túl nagy aggodalomra azért nincs ok.
A varázsmantrám, mert nekem olyanom is van, és ennek a kedves, spiri barátnőm biztos nagyon örül, ...ha olvassa, az azért mindig segít.
Amint úgy döntök, hogy elég volt a saját seggem nyalásából, bedobom az "El fog múlni. Csak átmeneti állapot." szövegemet. ( megjegyzem, már ez is jó jel, hogy itt enyhén trágár kifejezéseket használok, mert a düh a második stáció. Jupppiii! )
Igazság szerint különben olyan piszok erős vagyok, de olyan, hogy húúú.
Na, ez van.
Megosztás a facebookonNehéz megtalálni a megfelelő szavakat.
A döbbeneten túl, azt hiszem a bűntudat miatt írok.
Elmulasztottam a lustaság miatt valami nagyon fontosat. Valamit, amitől az ember emberebb lehet, és ez szörnyű.
Azt hittem van még idő. Vagy csak ezt akartam hinni. Ez sem mentség, tudom.
Tegnap éjjel, hazafelé a kocsiban bőgtem, mint a szamár, pedig rég nem voltunk már barátnők. Valójában sohasem voltunk. A férjeink hoztak össze minket, de mindig szimpatizáltunk egymással, és lehet valakit úgy is szeretni, hogy nem kerülsz egészen közel hozzá, csak egyszerűen élvezed a jelenlétét, mert mindig hiteles, mert mindig kedves, mert mindig jót sugároz.
Az előbb elővettem a régi, közös fotókat, és eszembe jutott, mikor csak mi, lányok, a Nyéki Andiéknál üldögéltünk, és a közelgő esküvőtökről beszélgettünk, aztán kimentünk a szüleidhez Mosonszolnokra és megmutattad az álomszép ruhád. Gyönyörű menyasszony voltál! Gyönyörű, csupa élet, csupa mosoly lány voltál!
Utoljára két éve beszélgettünk egy igazán jót, mikor a hátfájásommal hozzád fordultam segítségért.
Jó volt látni, mennyire szereted a hivatásod, hogy megtaláltad, amiben kiteljesedhetsz.
De legszívesebben azokra a vidám összekacsintásokra, összenevetésekre emlékszem vissza, amiket a közös Nia órákon produkáltunk, mert mindketten úgy el tudtunk veszni a mozgás, a tánc, a zene és a pillanat örömében.
Hiányozni fogsz a világból, Erzsike. Azok közé tartoztál, akik miatt jobb hely lett ebből a világból.
Nehéz megtalálni a megfelelő szavakat.
Tudom, hogy jó helyen vagy, és az angyalok vigyáznak rád, de a szeretteidnek, a családodnak, a barátaidnak sok erőt kívánok az elvesztésed elviseléséhez!
A piros vászoncipőmre emlékszem.
Egyedül ülök a bordó kanapén, és a vadonatúj, piros vászoncipőm piros cipőfűzőjét bámulom, miközben próbálom kizárni a fejemből a szomszéd szobából átszűrődő hangokat.
Nem voltam hajlandó gyászruhát ölteni.
Nem akartam a halálra gondolni.
Csak dühöt éreztem, és valami hidegséget, mintha átfújt volna a bőrömön a szél, pedig a szobában ültem.
Emlékszem, hogy nem tudtak volna otthon tartani, ha nagyon akartak volna, akkor sem, mert attól a mély szomorúságtól nekem menekülni kellett,... de nem is nagyon akartak.
Anyám túl elfoglalt volt a vendégekkel, akik, mint a fekete varjak, ellepték a házat.
- Ne menj el! Ilyenkor nem illik. - Ennyire futotta tőle, bár azt hiszem, azért sem volt erélyesebb, mert kicsit sajnált, hogy pont a ballagásom napján kellett bekövetkeznie.
Ennek a napnak rólam kellett volna szólnia!
Nem akartam igazságtalan lenni. Nem akartam ezt érezni, mégis ezt éreztem.
Nagyon nem akartam a halálra gondolni, arra meg főleg nem, amit egy héttel azelőtt apám a kórházban mondott nekem az utolsó rövid, világos pillanatában: - Kukkó! Megvárom, amíg befejezed az iskolát. -
...hát tényleg megvárta.
1984.május 11.
Fenn állok az emelvényen, mint minden ünnepélyen az iskola ügyeletes versmondójaként, és onnan jól rálátva a tömegre, keresem a hozzátartozóim arcát. Két nővérem itt van, anyámat azonban nem találom.
Ebben a pillanatban a szél hűvösen a ruhám alá fúj, mégsem érzem, hogy fáznék, éppúgy, ahogy fájdalmat sem érzek, csak ürességet. Csak éppen már tudom, hogy meghalt az apám.
Igaz, akkor jobban szerettem volna, ha nem így történik, de azóta mégis mindig büszkeséggel kevert boldogság tölt el, ha arra gondolok, hogy ennyire pontosan megérezte, hogy ennyire fontos voltam neki, és ettől a naptól fogva elkezdtem hinni abban, hogy ha valamire nincs ésszerű magyarázat, ha valamiről nem tudunk, vagy valamit elképzelni sem tudunk, mert annyira hihetetlennek tűnik, attól az a valami még nagyon is létezhet.
https://www.youtube.com/watch?v=xJOtaWyEzaI
Verset is írtam erről az érzésről...
Csipkeverő
Elszöktek tőlem a jó szavak,
támasz nélkül maradt
csipke lelkem reped,
szakad.
Szorgalmasan körbe jár,
dolgozik a tű,
az ár.
Csak a párna alatta,
jaj a párna
vérben áll.
Festményeket fotókról nézegetni jó dolog. Festményeket élőben megcsodálni azonban különleges élmény.
Egészen közelről bámulni, ahogy a színek egymásba olvadnak, megérezni a ritmust, a szenvedélyt, a mozdulatot, amivel a festő vászonra vitte látomásait,....hát ez engem nagyon lázba tud hozni. Most sem volt ez másképp.
Picasso nem semmi manus volt. Amellett, hogy zseniális festő, önmagát is zseniálisan felépítette. Életének 92 évéből 77-ben alkotott, sok "izmuson" ment keresztül, de inkább ő volt hatással ezekre az izmusokra, nem pedig fordítva. "Amúgy meg mindenki bekaphatja" hozzáállás jellemezte, és milyen igaza volt.
Hozzám leginkább a kék korszakában festett, líraibb képei állnak közel, meg különben is a kiállítás azon képeiről fogok néhány szót ejteni, amelyek megragadtak bennem, tehát ez nagyon szubjektív, és még inkább teljesen hozzá nem értő beszámoló lesz.
Még 14 éves sem volt, amikor megfestette a fiatal lány portréját, amiben még nincs semmi későbbi Picasso, a szuggesztivitásán kívül. Első ránézésre olyan, mint az akkoriban készült képek többsége, mégis elácsorogtam előtte.
Aztán az "Ívás közben elalvó nő" képe előtt is ácsorogtam. Alig bírtam abbahagyni a nézését. Ott van ebben a képben a nyomor, a kilátástalanság, az abszint gőze. Ott van minden. Minden olyan szomorú. Olyan kék.
Picasso témái egyébként tökéletesen földhöz ragadott sztorik, és én ezt az egyszerűségét is nagyon szimpatikusnak találom. Még a szürreális képein sem szürreális fantazmagóriákat festett, hanem életet, szexet, férfit, nőt, háborút, halált...., de leginkább szexet. Mint
pl. a "Csók" című képe. Na ugye!
Summa summarum, szerintem grandiózus, élettel teli
és remekül felépített kiállítás.
Méltó a Minotauruszhoz, amellyel egyesek szerint önmagát is szimbolizálta, de mindenképpen az emberi és állati lét küzdelmét fejezte ki.
Nézzétek csak meg!
Megosztás a facebookon
- Az élet francokat olyan, mint a filmeken! -
Fakadt ki hősnőnk, akit nevezzük Nesszának!
A név a Vanessza rövidítése, és már önmagában is drámai hangzású, de így, hogy Nessza, még egy árnyalatnyi egzotikumot is kölcsönöz viselőjének. Ő legalábbis így gondolja.
Szóval Nessza erre a fantasztikus és egyben nagyon bölcs felismerésre jutott, miután, egy a nehéz napokat megelőző még nehezebb napon újból egész délutánt töltött a befüggönyözött szobában, a kanapén fekve, néhány száz szétbőgött papírzsebkendő és a gyömbér teája társaságában, miközben átadta magát a romantika rátörő hullámainak, és maratoni mozizást csapott.
Mert mit is látott Nessza a filmeken?
Például, hogy a főszereplő
nő otthonában gyönyörű, egzotikus fából készült parketta virít, és a földig érő ablakokon beáradó napsugár fényárban fürdeti a méregdrága designer bútorokat. Hogy nyitott konyhájából kilátni a hozzá tartozó, pazar teraszra és a mesés kertre, amit természetesen éppen egy Channing Tatumhoz hasonlatos fickó ápolgat. Ja, és a villa előtt parkoló tűzpiros Mercedes cabriót még nem is említettem.
Nesszának ezzel szemben laminált padlója van, meg itt-ott foltos padlószőnyege, és halál normális méretű ablakai. Van ugyan egy apró konyhája, de a nappalijához még egy vacak balkon sem tartozik a 7. emeleten. Kert híján mindössze egyetlen, jobb napokat megélt fikusszal rendelkezik, és az autója egy használt állapotban vásárolt Suzuki. Tetővel. Szürke.
Minden más. Kiábrándítóan más.
Aztán a filmes nő, ha szomorú, csak sétálgat a hófehér, pihe-puha fürdőköpenyében, hófehér zoknijában, a csilli-villi parkettáján, a ragyogó lakásában egy bögre kávéval a kezében, és nézi a távolban tajtékzó tenger hullámait, vagy éppen a fürdőkádjába ereszkedik, aminek peremén 163 teamécses pislákol, a hangszóróból operaáriák szólnak és kezében tart egy gyöngyöző pohár Champagnert.
Nessza elképzelhetetlennek tartja, hogy a zoknija fehér maradjon a laminált padlón, és a kávé sem tenne jót hosszú távon a habfehér köntösének. A kádja szélén nincs hely, hogy bármit is oda pakoljon, és ki a fenének lenne kedve 163 teamécsest meggyújtani? Azonkívül a pezsgő is felmelegszik, és a nappaliban sem tudja úgy felhangosítani a zenét, hogy akkor azt csak ő hallja a fürdőben, és ne az egész házban harsogjon a Pillangókisasszony. Mondjuk nem is szereti az operát.
És ott vannak még az első randizós és a bevásárlós jelenetek is! Pfffhu!
A "légyottra" magától értetődően egy elegáns étterem teraszán kerülhet sor, víz mellett, hangulatos gyertyafényben, miközben lágy szellő lengedez,....és a hölgy frizurája tart. Valamint érdekes módon a foga közé sem szorul petrezselyem, vagy rukkola, pedig csak salátát csipeget.
Boltba meg kizárólag helyre kis kosárkával indul, amiből visszatértekor legalább öt szál póréhagyma meredez kifelé.
De ki eszik ennyi póréhagymát? Nessza nem, az biztos.
Tehát foglaljuk össze a tanulságot!
Nesszának igenis jó dolga van, sőt néha jobb, mint a filmeken. Fárasztó lehet naphosszat fehér zokniban, a tengert bámulva fel-alá sétálgatni. A sok pezsgőtől meg az ember vagy kövér lesz, vagy alkoholista, és mondom, ki akar folyton póréhagymát enni?
A kis Suzukija pedig néha szinte ezüstnek látszik, ha úgy esik rá a fény.
Megosztás a facebookon